Application of differentiated learning using a problem-based learning model to improve students' mathematics learning outcomes
DOI:
https://doi.org/10.23971/eds.v12i2.8661Keywords:
differentiated learning, problem-based learning, mathematicsAbstract
This study aims to improve students' mathematics learning outcomes by combining problem-based learning strategies with differentiated teaching. The action research was conducted using the Kemmis and McTaggart model in two cycles, each consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages. The study involved 47 students from SMAN 2 Tanjungpinang, with data collected through assessment. The results showed a significant improvement in students' mathematics skills: the pre-cycle classical learning completeness rate of 29.78% increased to 57.44% in cycle one and further to 82.97% in cycle 2. Thus, the application of differentiated teaching within a problem-based learning framework improves students' mathematics learning outcomes.References
Akhmad, M. A., Mustari, M., Putra, Moh. A., Arif, T. A., Fadollah, I., & Sila, A. (2023). Penerapan model pembelajaran problem based learning dalam meningkatkan hasil belajar matematika siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(2), 341–355. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i2.1462
Aldila, S., & Mukhaiyar, R. (2020). Efektivitas model pembelajaran problem based learning pada mata pelajaran dasar listrik dan elektronika di kelas X SMK Negeri 1 Bukittinggi. Ranah Research : Journal of Multidisciplinary Research and Development, 2(2), 51–57. https://ranahresearch.com.
Angraini, L. M., & Fathiyyah Firdaus, D. (2022). Pengaruh pembelajaran berbasis multimedia interaktif terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis mahasiswa. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 8(2), 179. https://doi.org/10.24853/fbc.8.2.179-186
Avivi, A. A., Pramadhitta, A. D., Rahayu, F. F., Saptariana, M., & Salamah, A. U. (2023). Implementasi pembelajran berdiferensiasi dengan model project based learning pada peserta didik sekolah menengah atas kelas X pada materi bioteknologi. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 3(3), 251–258.
Budiyani, A., Marlina, R., & Lestari, K. E. (2021). Analisis motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar matematika (Vol. 8, Issue 2).
Firdaus, D. F., Suripah, & Angraini, L. M. (2023). Development of animated video-based mathematics learning on the three-dimensional material of class XII SMA to improve mathematical literacy. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 14(2), 267–279.
Fitriana, E., Nisa, A. F., & Cahyani, B. H. (2024). Analisis penerapan pembelajaran berdiferensiasi dengan model problem based learning pada materi IPAS di sekolah dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01), 5567–5580.
Gusteti, M. U., & Neviyarni. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi pada pembelajaran matematika di kurikulum merdeka. Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3
Habibi, & Suparman. (2020). Literasi matematika dalam menyambut PISA 2021 berdasarkan kecakapan abad 21. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 57–64. http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/jkpm/
Handiyani, M., & Muhtar, T. (2022). Mengembangkan motivasi belajar siswa melalui strategi pembelajaran berdiferensiasi: sebuah kajian pembelajaran dalam perspektif pedagogik-filosofis. Jurnal Basicedu, 6(4), 5817–5826. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3116
Isma, T. W., Putra, R., Wicaksana, T. I., Tasrif, E., & Huda, A. (2021). Peningkatan hasil belajar siswa melalui Problem Based Learning (PBL). Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 155–164. https://doi.org/10.23887/jipp.v6i1
Khakim, N., Santi, N. M., Assalami, A. B. U., Putri, E., & Fauzi, A. (2022). Penerapan model pembelajaran problem based learning dalam meningkatkan motivasi belajar PPKn Di SMP YAKPI 1 DKI Jaya. Jurnal Citizenship Virtues, (2), 347–358.
Langitasari, I., Rogayah, T., & Solfarina. (2021). Problem-based learning (PBL) pada topik struktur atom: keaktifan, kreativitas dan prestasi belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 15( 2).
Marfu, S., Zaenuri, Masrukan, & Walid. (2022). Model pembelajaran matematika untuk meningkatkan kemampuan penalaran matematis siswa. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 50–54. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Masfufah, R., & Afriansyah, E. A. (2021). Analisis kemampuan literasi matematis siswa melalui soal PISA. Mosharofa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 291–300. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Muzaki, A., & Masjudin. (2019). Analisis kemampuan literasi matematis siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika , 8(3), 493–502. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Nalowati, E. (2022). Meningkatkan keaktifan dan hasil belajar kimia melalui metoda pembelajaran problem based learning pada peserta didik. TEACHER : Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru, 2(1), 58–64.
Ndraha, I. S., Mendrofa, R. N., & Lase, R. (2022). Analisis hubungan minat belajar dengan hasil belajar matematika. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 672–681. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i2.92
Ngatiyem. (2021). Penerapan pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas Dan Sekolah, 1(2), 149–157.
Nugraha, A. A., Harum, L., & Al Mujadidi, S. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi pada model problem-based learning untuk meningkatkan keaktifan dan prestasi belajar matematika peserta didik.
Nugraha, A. A., Purwati, H., Ariyanto, L., & Sumarti. (2023). Problem-based learning integrated with flipped classrooms assisted by Google Sites to improve student mathematics learning achievement. Jurnal Pijar MIPA, 18(5), 670–675. https://doi.org/10.29303/jpm.v18i5.5428
Nurhikmayati, I. (2019). Implementasi steam dalam pembelajaran matematika. Jurnal Didactical Mathematics, 1(2), 41–50. http://jurnal.unma.ac.id/index.php/dm
Nurkomaria, V., Lusiana, & Zainab. (2022). Peningkatan hasil belajar peserta didik melalui model pembelajaran problem based learning (PBL) pada materi peluang. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 5(1), 45–53. https://doi.org/10.31851/indiktika.v5i1.8730
Priyanti, N. M. I., & Nurhayati. (2023). Penerapan model pembelajaran problem based learning berbantuan media youtube untuk meningkatkan hasil belajar. In Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR (Vol. 4, Issue 1).
Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi.
Saputri, D. A., Nuroso, H., & Sulianto, J. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi terhadap perkembangan kognitif peserta didik sekolah dasar. Journal on Education, 06(01), 4083–4090.
Sari, S. N., Nurdianti, D., & Maulana, B. S. (2022). Telaah pengintegrasian steam pada model problem based learning terhadap adversity quotient siswa dalam pembelajaran matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 598–605.
Sarie, F. N. (2022). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dengan model problem based learning pada siswa sekolah dasar kelas VI.
Sarnoto, A. Z. (2024). Model pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka. Journal on Education, 06(03), 15928–15939.
Sinaga, W., Parhusip, B. H., Tarigan, R., & Sitepu, S. (2021). Perkembangan matematika dalam filsafat dan aliran formalisme yang terkandung dalam filsafat matematika.
Tilamsari, B. Y., Komarayanti, S., & Purwaningsih, S. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi melalui pbl untuk meningkatkan kemampuan literasi sains siswa kelas X.3 SMAN Rambipuji. ScienceEdu Jurnal Pendidikan IPA, 6(1), 48–54.
Widiyanto, & Farida, A. (2022). Implementasi PjBL dalam meningkatkan karakter pelajar pancasila materi pembelajaran pertumbuhan mahluk hidup siswa kelas III MI Sunan Muria Poncokusumo Kabupaten Malang. Jurnalif, 15(2), 227–235.
Zulfa, E., Setiadi, D., Merta, I. W., & Sukarso, A. (2022). Pengaruh pembelajaran problem based learning berbasis blended learning dan outcome based education terhadap kemampuan literasi sains biologi siswa di SMAN 7 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 559–561. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2b.559
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.





