Development of stem-based lkpd on the theme of my house's electric circuits to improve explanation, inference and evaluation skills
DOI:
https://doi.org/10.23971/eds.v11i2.4375Keywords:
LKPD, STEM approach, explanation, inference, evaluationAbstract
This study aims to produce a valid, practical, and effective STEM-based LKPD product to improve students' explanatory, inference, and evaluation skills. The method used in this study is the research and development method. A validity test has been carried out consisting of a product validity test that is declared valid and suitable for use with a percentage of 80.9%. The effectiveness test is carried out with n-gain and effect size tests. Each obtained a result of 0.68 with the medium category and 2.7 with the high category. Practicality tests conducted by teachers obtained an average result of 83% and students of 87%. So, STEM-based LKPD can effectively improve students' explanatory, inference, and evaluation skills.References
Agnafia, D. N. (2019). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran biologi. Florea, 6(April), 33–35.
Agnezi, L. A. (2019). Validitas, reliabilitas, praktikalitas, dan efektifitas bahan ajar non cetak meliputi: audio, audio visual, video, multimedia, display (berbasis ICT).
Agustina, R., Huda, I., & Nurmaliah, C. (2020). Implementasi pembelajaran stem pada materi sistem reproduksi tumbuhan dan hewan terhadap kemampuan berpikir ilmiah peserta didik SMP. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education)), 8(2), 241–256. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.16913
Agustine, J., & Nawawi, S. (2020). Analisis keterampilan berpikir kritis peserta didik SMA kelas X IPA pada materi virus. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 3(1), 7–11. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/aijbe.v3i1.23297
Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Jakarta: Rosdakarya.
Akmala, N. F., Suana, W., & Sesunan, F. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMA pada Materi Hukum Newton Tentang Gerak. Titian Ilmu: Juurnal Ilmiah Multi Science, 11(2), 67–72. https://doi.org/https://doi.org/10.30599/jti.v11i2.472
Ananda, P. N., & Salamah, U. (2021). Meta analisis pengaruh integrasi pendekatan stem dalam pembelajaran IPA terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Fisika, 7(1), 54–64.
Ariq, M. I., & Fitrihidajati, H. (2021). Validitas E-LKPD “ekosistem†berbasis saintifik untuk melatih keterampilan berpikir kritis siswa kelas X SMA. BioEdu: Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 10(3), 562–571.
Cahyono, B. (2017). Analisis ketrampilan berfikir kritis dalam memecahkan masalah ditinjau perbedaan gender. Aksioma, 8(1), 50–64.
Choiriah, L. (2019). Efektivitas pembelajaran STEM (science technology engineering and mathematics) terhadap sikap ilmiah dan pemahaman konsep siswa. Universitas islam negeri raden intan.
Davidi, E. I. N., Sennen, E., & Supardi, K. (2016). Integrasi pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematic) untuk peningkatan keterampilan berpikir kritis siswa Sekolah Dasar.Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(1), 24–31.
Fitriyah, L. A., & Wardana, H. K. (2019). Lembar Kerja Peserta Didik ( LKPD ) unsur , senyawa , dan campuran dengan pendekatan STEM student worksheet of elements , compounds , and mixes with the. Jurnal Zarah, 7(2), 86–91.
Hake, R. R. (2019). Analyzing Change/Gain Score. Woodland Hils Dept. of Physics Indiana University.
Marisda, D. H., Hasin, A., & Riskawati. (2022). Penelitian pendahuluan pengembangan instrumen assesmen keterampilan berpikir kritis calon guru fisika. Jurnal IPA Terpadu, 6(1), 43–49.
Mushthofa, Z., Yulianti, D., & Linuwih, S. (2021). Implementtasi sains teknologi masyarakat untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada fisika lintas minat. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online, 9(2), 116–121.
Mutmainnah, S. L., Suhartono, & Suryandari, K. C. (2021). Hubungan antara kemampuan berpikir kritis aspek menganalisis dan aspek menarik kesimpulan terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SDN Sekecamatan Klirong Tahun Ajaran 2020/2021. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(3), 860–866.
Novidya, S. D., & Kustijono, R. (2019). Keefektifan model pembelajaran STEM guna peningkatan keterampilan berpikir kritis siswa. Seminar Nasional Fisika (SNF) 2019 “Menghilirkan Penelitian-Penelitian Fisika Dan Pembelajarannya†Surabaya, 19 Oktober 2019, 66–71.
Pangesti, K. I., Yulianti, D., & Sugianto. (2017). Bahan ajar berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) untuk meningkatkan penguasaan konsep siswa SMA. 6(3), 53–58.
Rasyidi, M. (2020). Pengembangan modul ipa terpadu saintifik learning terhadap peningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar siswa kelas vii mts sabilurrosyad barabali. Intelekta: Jurnal Ekonomi, Sosiial, & Humaniora, 01(12), 223–235.
Riduwan. (2007). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Bandung: Alfabeta.
Ritonga, S. (2021). Penerapan Pendekatan STEM untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 4(1), 75–81. https://doi.org/10.30605/jsgp.4.1.2021.519
Santoso, S. H., & Mosik, M. (2019). Kefektifan LKS berbasis STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematic) untuk melatih keterampilan berpikir kritis siswa pada pembelajaran fisika SMA. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(3), 248-253.
Setyawati, D. U., Rika, B., Febrilia, A., & Nissa, I. C. (2020). Profil kemampuan berpikir kritis mahasiswa dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah matematika ditinjau dari jenis kelamin. Jurnal Didaktik Matematika, 7(1), 90–104. https://doi.org/10.24815/jdm.v7i1.15709
Shabila, R. L., Bhakti, Y. B., & Fatahillah. (2020). Pengembangan LKPD berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematic) pada materi elastisitas dan hukum hooke. SchrÓ§dinger, 1(2), 95–100.
Simatupang, H., Sianturi, A., & Alwardah, N. (2019). Jurnal Pelita Pendidikan pengembangan lkpd berbasis pendekatan science, technology, engineering, and mathematics (STEM) untuk menumbuhkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pelita Pendidikan, 7(4), 170–177.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Yuberti, & Saregar, A. (2017). Pengantar metodologi penelitian pendidikan matematika dan sains. Aura.
Zulfawati, & Mayasari, T. (2021). Profil kemampuan berpikir kritis peserta didik dengan integrasi STEM. ORBITA. Jurnal Hasil Kajian, Inovasi, dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(1), 12–18.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.





